Każdy mistrz był kiedyś uczniem

„Każdy mistrz był kiedyś uczniem” – to moja propozycja tytułu szkolnej akcji w ramach kampanii edukacyjnej „Błędy kształcą”. Hasło oddaje kluczowe przesłanie: wszyscy zaczynamy od zera – liczy się wytrwałość. Przygotowałam 13 plakatów z wizerunkami naukowców, badaczy, pisarzy i sportowców. Na ich przykładzie pokazuję, że osoby, które osiągnęły w życiu coś wielkiego, też kiedyś były amatorami w swojej dziedzinie – i popełniały błędy.

CELE PROJEKTU „Każdy mistrz był kiedyś uczniem”

  1. Uświadomienie uczniom, że błędy są naturalnym etapem w drodze do sukcesu.
    Uczniowie zobaczą znane postacie jako ludzi, którzy również popełniali błędy, ale potrafili się z nich uczyć.
  2. Budowanie pozytywnej postawy wobec własnych niepowodzeń.
    Dzięki znajomości historii innych, znanych ludzi uczniowie łatwiej zaakceptują własne potknięcia, nauczą się wyciągać z nich wnioski.
  3. Wzmacnianie motywacji wewnętrznej.
    Uczniowie zobaczą, że sukces nie jest zarezerwowany dla „geniuszy od urodzenia”, ale że każdy może do niego dojść – krok po kroku.
  4. Zwiększenie empatii i tolerancji wobec błędów innych.
    Uczniowie zrozumieją, że każdy ma swoje tempo rozwoju – ta refleksja sprzyja budowaniu przyjaznego klimatu w klasie.
  5. Rozwijanie kompetencji: autorefleksji, umiejętności uczenia się, krytycznego myślenia.

Co dzieci z tego wyniosą?

  • Poczucie, że nie muszą być idealne – mogą próbować, upadać i podnosić się.
  • Inspirację do stawiania czoła trudnościom.
  • Zrozumienie, że proces nauki to droga, nie wyścig.
  • Umiejętność dostrzeżenia wartości w refleksji nad własnymi błędami.

Co można zrobić w czasie lekcji?

– przeprowadzić zajęcia nt. wybranej osoby zamieszczonej na plakacie (są to przedstawiciele różnych dziedzin),

– wprowadzić „etykiety błędu” przy sprawdzaniu prac, np. „to tylko krok w stronę mistrzostwa”,

– „Historia mojej wpadki” – lekcja autorefleksji: uczniowie opisują sytuację, w której popełnili błąd, a następnie zastanawiają się, czego ich to nauczyło (aby zachęcić dzieci, nauczyciel może podzielić się historią własnego niepowodzenia);

– „Drzewo błędu” – każdy rysuje drzewo, a w miejscu korzeni zapisuje swój błąd. Kartka anonimowo wędruje po klasie – pozostali uczniowie w konarach dopisują, czego można się z danej sytuacji nauczyć;

– „Ściana błędów” – miejsce, gdzie uczniowie (anonimowo lub nie) mogą zapisać błędy z własną refleksją – nie jako wstydliwą porażkę, ale ważną lekcję dla innych,

Metoda projektowa: „Mistrzowie, którzy błądzili” – uczniowie przygotowują krótkie prezentacje o znanych osobach (w tym także z dziedziny sztuki, sportu, biznesu), które doświadczyły porażek.

Godzina wychowawcza: Błąd to nie wstyd

Rozmowa na temat własnych potknięć – w atmosferze akceptacji. Tworzenie wspólnego klasowego kodeksu: „Jak wspieramy się, gdy ktoś popełni błąd?”.

Plakaty z postaciami oraz plakat z hasłem „Każdy mistrz był kiedyś uczniem” można pobrać TUTAJ. Szczegóły kampanii „Błędy kształcą” opisane zostały TUTAJ.

Podobne posty

Dodaj komentarz