Każdy mistrz był kiedyś uczniem
„Każdy mistrz był kiedyś uczniem” – to moja propozycja tytułu szkolnej akcji w ramach kampanii edukacyjnej „Błędy kształcą”. Hasło oddaje kluczowe przesłanie: wszyscy zaczynamy od zera – liczy się wytrwałość. Przygotowałam 13 plakatów z wizerunkami naukowców, badaczy, pisarzy i sportowców. Na ich przykładzie pokazuję, że osoby, które osiągnęły w życiu coś wielkiego, też kiedyś były amatorami w swojej dziedzinie – i popełniały błędy.

CELE PROJEKTU „Każdy mistrz był kiedyś uczniem”
- Uświadomienie uczniom, że błędy są naturalnym etapem w drodze do sukcesu.
Uczniowie zobaczą znane postacie jako ludzi, którzy również popełniali błędy, ale potrafili się z nich uczyć. - Budowanie pozytywnej postawy wobec własnych niepowodzeń.
Dzięki znajomości historii innych, znanych ludzi uczniowie łatwiej zaakceptują własne potknięcia, nauczą się wyciągać z nich wnioski. - Wzmacnianie motywacji wewnętrznej.
Uczniowie zobaczą, że sukces nie jest zarezerwowany dla „geniuszy od urodzenia”, ale że każdy może do niego dojść – krok po kroku. - Zwiększenie empatii i tolerancji wobec błędów innych.
Uczniowie zrozumieją, że każdy ma swoje tempo rozwoju – ta refleksja sprzyja budowaniu przyjaznego klimatu w klasie. - Rozwijanie kompetencji: autorefleksji, umiejętności uczenia się, krytycznego myślenia.
Co dzieci z tego wyniosą?
- Poczucie, że nie muszą być idealne – mogą próbować, upadać i podnosić się.
- Inspirację do stawiania czoła trudnościom.
- Zrozumienie, że proces nauki to droga, nie wyścig.
- Umiejętność dostrzeżenia wartości w refleksji nad własnymi błędami.
Co można zrobić w czasie lekcji?
– przeprowadzić zajęcia nt. wybranej osoby zamieszczonej na plakacie (są to przedstawiciele różnych dziedzin),
– wprowadzić „etykiety błędu” przy sprawdzaniu prac, np. „to tylko krok w stronę mistrzostwa”,
– „Historia mojej wpadki” – lekcja autorefleksji: uczniowie opisują sytuację, w której popełnili błąd, a następnie zastanawiają się, czego ich to nauczyło (aby zachęcić dzieci, nauczyciel może podzielić się historią własnego niepowodzenia);
– „Drzewo błędu” – każdy rysuje drzewo, a w miejscu korzeni zapisuje swój błąd. Kartka anonimowo wędruje po klasie – pozostali uczniowie w konarach dopisują, czego można się z danej sytuacji nauczyć;
– „Ściana błędów” – miejsce, gdzie uczniowie (anonimowo lub nie) mogą zapisać błędy z własną refleksją – nie jako wstydliwą porażkę, ale ważną lekcję dla innych,
Metoda projektowa: „Mistrzowie, którzy błądzili” – uczniowie przygotowują krótkie prezentacje o znanych osobach (w tym także z dziedziny sztuki, sportu, biznesu), które doświadczyły porażek.
Godzina wychowawcza: Błąd to nie wstyd
Rozmowa na temat własnych potknięć – w atmosferze akceptacji. Tworzenie wspólnego klasowego kodeksu: „Jak wspieramy się, gdy ktoś popełni błąd?”.
Plakaty z postaciami oraz plakat z hasłem „Każdy mistrz był kiedyś uczniem” można pobrać TUTAJ. Szczegóły kampanii „Błędy kształcą” opisane zostały TUTAJ.