Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Uczę się uczyć się”
W tym roku spotkał mnie zaszczyt objęcia honorowym patronatem wspaniałego projektu edukacyjnego pn. „Uczę się uczyć się”. Bez wahania przyjęłam zaproszenie do współpracy, ponieważ na swoich zajęciach często przemycam różne techniki zapamiętywania nowych treści.

Autorki – Justyna Gajdziszewska (znana w mediach społecznościowych jako „Polonistka się znalazła”) oraz Katarzyna Suwalska wskazują 10 metod skutecznej nauki, pomagając nauczycielom wzmacniać kompetencje uczniów w zakresie efektywnego uczenia się.
Adresatami projektu są uczniowie klas 4-8 szkoły podstawowej, chociaż w regulaminie autorki podkreślają, że młodsze klasy również mogą się zgłosić. Inicjatywa trwa od 1 października 2025 roku do 28 lutego 2026 roku, z kolei zgłoszenia można wysyłać do 10 października pod TYM adresem.
Informacje szczegółowe od autorek:
Plan projektu – tematy i techniki (12 lekcji):
Lekcja 1: „Jak się uczę? – Styl uczenia się”
Cel: Zidentyfikowanie własnego stylu uczenia się (wzrokowy, słuchowy,
kinestetyczny).
Metoda: Test stylów uczenia się + rozmowa o dostosowaniu metod do własnych preferencji.
Lekcja 2: „Fiszki – małe kartoniki, wielka moc”
Cel: Nauka efektywnego korzystania z fiszek.
Zajęcia praktyczne: Uczniowie tworzą własne fiszki do wybranego przedmiotu (np.
język obcy, przyroda).
Lekcja 3: „Lapbooki – nauka w kreatywnej formie”
Cel: Poznanie techniki tworzenia lapbooków jako narzędzia powtórkowego.
Zajęcia praktyczne: Uczniowie planują temat i strukturę własnego lapbooka.
Lekcja 4: „Mapa myśli – porządkuj wiedzę wizualnie”
Cel: Nauka tworzenia map myśli.
Praktyka: Uczniowie wykonują mapę myśli na podstawie tekstu z podręcznika.
Lekcja 5: „Technika Pomodoro – ucz się z zegarkiem”
Cel: Poznanie metody pracy w blokach czasowych.
Ćwiczenie: Symulacja 25-minutowej nauki i 5-minutowej przerwy, refleksja.
Lekcja 6: „Skojarzenia i mnemotechniki – ucz się sprytnie”
Cel: Nauka technik ułatwiających zapamiętywanie (np. akronimy, rymowanki, łańcuchy skojarzeń).
Praktyka: Tworzenie własnych mnemotechnik do wybranych treści.
Lekcja 7: „Notatki metodą Cornella – zapisuj z sensem”
Cel: Poznanie struktury notatki Cornella.
Praktyka: Uczniowie tworzą notatkę z krótkiego materiału edukacyjnego.
Lekcja 8: „Planowanie nauki – jak nie utonąć w zadaniach?”
Cel: Nauka planowania tygodnia nauki, rozpisywania celów.
Narzędzia: Tygodniowy planer, lista priorytetów, harmonogram nauki.
Lekcja 9: „Technika 5W+H – pytaj, by lepiej rozumieć”
Cel: Nauka zadawania pytań do tekstu (Who, What, When, Where, Why, How).
Praktyka: Analiza fragmentu lektury lub tekstu popularnonaukowego.
Lekcja 10: „Zabawa w nauczyciela – ucząc innych, uczysz siebie”
Cel: Wzmacnianie wiedzy przez tłumaczenie jej innym.
Praktyka: Uczniowie w parach tłumaczą sobie zagadnienia z wybranego przedmiotu.
Lekcja 11: „Metoda testu zderzeniowego – testy, testy, testy”
Cel: Nauka wybranego materiału poprzez wypełnianie testów (i popełnianie w nich
błędów).
Praktyka: Jednokrotne zapoznanie się z materiałem (np. przeczytanie tekstu)
i rozwiązywanie testów/quizów na ten temat.
Lekcja 12: „Moja własna metoda – podsumowanie i refleksja”
Cel: Uczniowie wybierają techniki, które im najbardziej odpowiadają, i tworzą swój
„Zestaw ucznia”.
Praktyka: Wypełnienie karty refleksji, mini-prezentacje ulubionych metod.
Rezultaty projektu:
- Wzrost świadomości uczniów na temat własnych stylów uczenia się.
- Opanowanie 8–10 konkretnych technik nauki.
- Lepsze wyniki w nauce i większa samodzielność.
- Utrwalenie nawyku refleksji nad procesem uczenia się.
Materiały pomocnicze: - Fiszki papierowe lub elektroniczne (np. Quizlet).
- Kolorowe kartki, klej, mazaki do lapbooków.
- Wzory planerów tygodniowych i notatek.
- Test stylów uczenia się
Ja biorę udział, a Ty? 🙂