Czytanie ze zrozumieniem – sprawdzona metoda
Umiejętność czytania ze zrozumieniem powinna być trenowana na każdym przedmiocie szkolnym. Jest to kompetencja niezmiernie przydatna w codziennym życiu. Jak ćwiczyć ją na każdym przedmiocie szkolnym?
Etapy pracy
- Połącz uczniów w 3-osobowe zespoły.
- Przydziel fragment tekstu.
- W każdym zespole:
- jedna osoba czyta akapit tekstu na głos, pozostali śledzą tekst wzrokiem,
- druga osoba streszcza ustnie przeczytany fragment,
- trzecia zapisuje pytanie do danego fragmentu lub nadaje mu tytuł.
- Funkcje zmieniają się przy każdym kolejnym czytaniu.
Jeśli…
– nie da się połączyć uczniów w 3-osobowe zespoły, jakaś drużyna może być bardziej liczna – wtedy pytania do fragmentu wymyślają dwie osoby;
– w klasie są osoby z dysfunkcjami, dla których czytanie na głos jest niekomfortowe, z oczywistych względów nie zmuszamy ich do czytania – mogą być one odpowiedzialne za ustne streszczanie lub wymyślanie pytań / tytułów.
Zalety metody
– aktywizacja: każdy uczeń bierze aktywny udział w procesie czytania i analizy tekstu, co zwiększa jego motywację i koncentrację,
– rozwijanie kompetencji interpersonalnych: praca w zespołach kształtuje umiejętność słuchania innych, formułowania myśli oraz udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej,
– uczniowie uczą się brać odpowiedzialność za różne etapy pracy z tekstem i samodzielnie rozwiązywać trudności (np. formułowanie pytań),
– różnorodność zadań, brak monotonii: dzięki rotacji ról każdy uczeń ma szansę ćwiczyć inny aspekt pracy z tekstem,
– wzmacnianie umiejętności językowych: streszczanie i formułowanie pytań rozwija słownictwo, strukturę wypowiedzi i logiczne myślenie,
– przełamywanie lęku przed publicznym wystąpieniem: regularne czytanie na głos w małych grupach stopniowo buduje pewność siebie, zwłaszcza gdy uczniowie czują wsparcie rówieśników,
– uniwersalność: metoda sprawdza się niezależnie od przedmiotu – od języka polskiego, przez przyrodę, aż po matematykę czy historię.