Mitologia metodą jigsaw

Skoro tu jesteście, to pewnie – tak jak ja – szukacie nowych metod prowadzenia zajęć. Niedawno przeczytałam o metodzie jigsaw,a następnie przetestowałam ją podczas lekcji dotyczącej mitu o Demeter i Persefonie. Jeśli jesteście ciekawi, zapraszam do lektury.

Metoda jigsaw – etapy

ETAP 1: Przygotuj zadania – tyle, aby każda osoba w grupie otrzymała po jednym.

ETAP 2: Połącz uczniów w zespoły. Każda grupa powinna mieć taką samą liczbę uczniów (odpowiadającą ilości zadań).

ETAP 3: Wręcz członkom grupy po jednym zadaniu. Każda osoba w zespole jest odpowiedzialna za jedno zadanie.

ETAP 4: Każdy uczeń realizuje otrzymane zadanie – bez wchodzenia w interakcję z pozostałymi członkami zespołu.

ETAP 5: Gdy każdy uczeń wykona swoje zadanie, łączymy uczniów w zespoły eksperckie – przy jednym stoliku spotykają się osoby, które wykonywały to samo zadanie. Uczniowie porównują swoje prace czy pomysły, wymieniają się informacjami, poprawiają sobie nawzajem błędy. Na tym etapie dzieci uczą się od siebie. To bardzo ważny moment, gdyż po powrocie do pierwotnych grup każdy z uczniów będzie musiał przekazać pozostałym członkom zespołu swoją wiedzę. Na tym etapie należy dopilnować, by każdy uczeń był dobrze przygotowany z danej partii materiału.

ETAP 6: Uczniowie wracają do pierwotnych grup. Każdy z nich prezentuje zespołowi swoje zadanie, dzieli się zdobytą wiedzą – pełni rolę eksperta. Pozostali notują, zadają pytania, weryfikują, czy dobrze rozumieją materiał.

ETAP 7: Weryfikacja wiedzy w formie quizu. Uczniów można ocenić indywidualnie, a także zebrać wyniki w poszczególnych grupach i ustalić średnią zespołu. Druga wersja motywuje uczniów do współpracy w swojej grupie i wprowadza element międzyzespołowej rywalizacji.

JEŚLI… w klasie jest tylu uczniów, że nie da się stworzyć równych grup – wtedy jakieś zadanie w danej grupie przydziel dwóm osobom.

Mitologia metodą jigsaw

W jaki sposób wykorzystałam tę metodę podczas lekcji poświęconej mitowi o Demeter i Persefonie? Jak dostosować zadania do zróżnicowanego poziomu umiejętności uczniów, by każdy z nich mógł aktywnie uczestniczyć w zajęciach?

Temat lekcji: Gdzie jest moja córka?
Cel: poznam mit o Demeter i Persefonie
KS:

  • tworzę plan wydarzeń,
  • opisuję uczucia Demeter,
  • omawiam przesłanie mitu.

Przygotowałam cztery zadania – o różnym poziomie trudności:

  1. Napisz plan wydarzeń opisanych w micie.
  2. Opisz uczucia Demeter, odwołując się do jej zachowania:
    Zachowanie ➡ uczucie, np.
    Poszukiwanie córki – troska, niepokój
  3. Stwórz linię czasu z porami roku. Opisz zmiany w przyrodzie występujące w każdej z nich. Zaznacz, kiedy Demeter przebywa w towarzystwie córki.
  4. Jaka nauka płynie z mitu? Zrób mapę myśli.

Gdy łączyłam uczniów w zespoły, brałam pod uwagę zróżnicowany poziom zadań.

CZĘŚĆ I: praca uczniów (trzy lekcje)

  1. Połączyłam dzieci w czteroosobowe zespoły (w jednym zespole było pięcioro uczniów, więc to samo zadanie wykonywały dwie osoby).
  2. Wręczyłam uczniom treść mitu. Najpierw zastosowaliśmy technikę czytania ze zrozumieniem, którą opisałam TUTAJ (pominęliśmy etap wymyślania tytułów lub pytań, skupiliśmy się na głośnym odczytaniu i streszczaniu).
  3. Rozdałam zadania. Każdy uczeń wykonywał swoje zadanie samodzielnie.

4. Dzieci połączyły się w zespoły eksperckie.

5. Po powrocie do swoich drużyn uczniowie dzielili się wiedzą w tej kolejności:

  • plan wydarzeń (aby utrwalić treść mitu),

  • pory roku,

  • analiza uczuć Demeter,

  • nauka płynąca z mitu (jako podsumowanie).

    CZĘŚĆ II: weryfikacja wiedzy i informacja zwrotna (jedna lekcja)

    1. Quiz na platformie Quizizz (wykorzystanie telefonów i TiK),
    2. Zapisanie wyników poszczególnych osób oraz policzenie średniego wyniku grupy (dzięki czemu trenujemy też kompetencje matematyczne na języku polskim).
    3. Informacja zwrotna od uczniów – jak im się pracowało tą metodą, czy dobrze znają treść mitu. Do tego wykorzystałam AnswerGarden (link skanowali poprzez kod QR).

    Moje refleksje

    Czy polecam? Bardzo. Uczniowie byli zaangażowani i przyłożyli się do pracy. Czuli się odpowiedzialni za swój zespół.

    Czy są minusy? Oczywiście – czas. Lekcja poświęcona jednemu mitowi, wraz z quizem podsumowującym, zajęła aż cztery godziny lekcyjne. To sporo. Uważam jednak, że warto sięgnąć po tę metodę od czasu do czasu – szczególnie podczas pracy z tekstem literackim, np. lekturą. Uczniowie nie tylko tworzą notatkę, ale przede wszystkim rozwijają umiejętność krytycznego myślenia i uczą się refleksyjnie podchodzić do omawianych treści.

    Źródła

    O tej metodzie przeczytałam na blogu Cult Of Pedagogy. Autorki przygotowały plik PDF ze szczegółowym opisem pracy tą metodą dydaktyczną: https://www.cultofpedagogy.com/jigsaw-instructions/ .

    Podobne posty

    Dodaj komentarz