II miejsce w konkursie „PasJA – edukacja 2024”

W maju tego roku miałam przyjemność wziąć udział w 3. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Twórczości Nauczycieli PasJA-Edukacja 2024, który organizuje Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. W tym roku Patronat Honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent Bydgoszczy Pan Rafał Bruski.

Źródło grafiki: https://moen.edu.bydgoszcz.pl/

Wybrałam kategorię edukacyjną, która polegała na napisaniu scenariusza lekcji z okazji 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Za napisanie konspektu pt. „Uwięzieni w czasie wojny – walka o przetrwanie podczas Powstania Warszawskiego (escape room)” zajęłam 2 miejsce.

Przygotowałam lekcję języka polskiego dla klas 7-8 SP, która odbywa się w formie escape roomu i opiera się na metodzie STEAM. Aby uczniowie lepiej poczuli atmosferę i warunki życia pod okupacją, zadbałam o kwestie audiowizualne – młodzież przenosi się w czasie na ulicę Chłodną 24 (otrzymuje zdjęcie kamienicy, fragment wojennej mapy, cytat z „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Białoszewskiego), w tle słychać dźwięki wojny. Nastolatkowie dzielą się na grupy (powstańców i peżetki), każda z nich ma inne zadanie, jednak ich misje przeplatają się. Zadania komunikowane są w formie meldunku od oficera (nauczyciela). Uczniowie analizują wojenną mapę i organizują sobie żywność, tworzą powstańcze opaski, budują kuchnię polową, bandażują rannych, rozszyfrowują niemieckie dokumenty, tworzą satyryczne rysunki na murach, a nawet cerują żołnierzom skarpety czy obliczają dzienne racje żywnościowe dla całego plutonu. MOEN zapowiedziało wydanie e-booka ze scenariuszami. Poinformuję, gdy się pojawi, aby z konspektów mogli korzystać i inspirować się inni nauczyciele.

O konkursie opowiadam w audycji „10 minut” na antenie Radia Nakło.

Podobne posty

Dodaj komentarz