Startuje 5. edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Powstańcy’44 – pamiętamy!”

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Powstańcy’44 – pamiętamy!” skierowany jest do uczniów szkół podstawowych (klasy 4-8) oraz szkół ponadpodstawowych

Patronat Honorowy nad projektem sprawują:

Cele ogólne projektu:

  • rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,
  • budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,
  • uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,
  • realizacja podstawy programowej,
  • rozwijanie kompetencji kluczowych.

Treści, które należy omówić na lekcjach (minimum 5 do wyboru):

  1. Geneza Powstania Warszawskiego
  2. Przebieg Powstania Warszawskiego
  3. Powstańcze symbole i ich znaczenie
  4. Trzy Warszawy – ulice, schrony i podziemie
  5. Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena)
  6. Miłość w czasie powstania
  7. Edukacja w czasie okupacji – tajne komplety
  8. Powstanki – warszawskie kobiety
  9. Życie cywilów podczas powstania
  10. Młodociani żołnierze Powstania Warszawskiego
  11. Dzieci w czasie powstania
  12. Rola Szarych Szeregów
  13. Harcerska Poczta Polowa
  14. Szpitale polowe i pomoc medyczna
  15. Uzbrojenie Powstańców Warszawskich w porównaniu do zasobów okupanta
  16. Powstańcza produkcja broni i amunicji
  17. Sportowcy w Powstaniu Warszawskim
  18. Artystyczny wymiar Powstania Warszawskiego – kultura i sztuka w okresie okupacji
  19. Odwaga i heroizm powstańców – analiza życiorysów wybranych postaci
  20. Łączność i komunikacja – prasa, radiostacje, łącznicy, kurierzy i poczta harcerska
  21. Rola religii i duchowieństwa w Powstaniu Warszawskim
  22. Architektura Warszawy przed powstaniem, w trakcie i po jego zakończeniu – analiza zmian urbanistycznych na podstawie zdjęć i relacji
  23. Historia jednej ulicy podczas powstania: studium przypadku, jak wydarzenia wojenne wpłynęły na życie i losy mieszkańców konkretnej ulicy
  24. Sztuka przetrwania w czasie powstania – techniki powstańców i cywilów
  25. Tajemnicze zaginięcia – historia osób, które zaginęły w czasie Powstania i próby ich odnalezienia po wojnie (np. relacja z poszukiwań Krysi – „Ziele na kraterze”),
  26. Humor w Powstaniu Warszawskim – dowcipy, plakaty, piosenki, spektakle
  27. Powstańcza satyra a współczesny stand-up
  28. Gwara warszawska w czasach powstania
  29. Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy
  30. Życie i śmierć Krystyny Wańkowiczówny („Ziele na kraterze” M. Wańkowicza)
  31. Emocje rodzica po stracie dziecka (np. list do Krysi z „Ziela na kraterze” M. Wańkowicza)
  32. Powstanie Warszawskie w popkulturze – moda czy nowoczesny sposób przekazywania wiedzy?
  33. Znaczenie i rola fotografii, książek oraz filmów dokumentalnych z Powstania Warszawskiego
  34. Powstanie Warszawskie a współczesna Warszawa – pomniki, muzea, miejsca pamięci
  35. Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach?
  36. Lekcje historii dla współczesnych: Jakie wartości są w życiu ważne? Jak nie dopuścić do kolejnej wojny?
  37. Wpływ Powstania Warszawskiego na tożsamość narodową Polaków
  38. Etyka wojny w kontekście Powstania Warszawskiego – dyskusja na temat etycznych dylematów i decyzji podejmowanych przez powstańców

Lektury dla klas 7-8 szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych – minimum jedna do wyboru (w całości lub fragmenty):

  1. Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski,
  2. Ziele na kraterze – Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
  3. Warszawskie dzieci ’44. Prawdziwe historie dzieci w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
  4. Miłość bez jutra. Prawdziwe historie zakochanych z obozów, łagrów, więzień i gett – Agnieszka Cubała,
  5. Miłość ’44. 44 prawdziwe historie powstańczej miłości – Agnieszka Cubała,
  6. Kobiety ’44. Prawdziwe historie kobiet w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
  7. Artyści ’44 – Agnieszka Cubała,
  8. Igrzyska życia i śmierci. Sportowcy w Powstaniu Warszawskim – Agnieszka Cubała,
  9. Wolność ’44. Jaką lekcję przynosi nam dziś Powstanie Warszawskie? – Agnieszka Cubała,
  10. Zwyczajni ’44. Ludność cywilna w powstaniu warszawskim – Agnieszka Cubała,
  11. Dziewczyny z Powstania – Anna Herbich-Zychowicz,
  12. Dni walczącej Stolicy – Władysław Bartoszewski
  13. Powstanie ’44  – Norman Davies,
  14. Antygona z Charłupi Małej. Zofia z Surmińskich Dobrzańska – Maciej Rataj,
  15. Galop’44 – Monika Kowaleczko-Szumowska,
  16. Kurier z Warszawy – Jan Nowak-Jeziorański,
  17. Błyskawica. Historia Wandy Traczyk-Stawskiej – żołnierza powstania warszawskiego – Wójcik Michał,
  18. Powstanie Warszawskie. Rozpoznani – Iza Michalewicz, Maciej Piwowarczuk,
  19. Powstańcy – Magda Łucyan,
  20. Wojna chłopięca. Pamiętnik z Powstania Warszawskiego – Bohdan Hryniewicz,
  21. 2. K. K. Baczyński – poezja,
  22. Tadeusz Gajcy – poezja,
  23. Józef Szczepański „Ziutek” – poezja,
  24. Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]

lub inne teksty wybrane przez nauczyciela (autorstwa uczestnika powstania lub o tematyce powstańczej).

Lektury dla klas 4-6 szkoły podstawowej:

  1. Fajna ferajna – Monika Kowaleczko-Szumowska,
  2. Zaklęcie na „W” – Michał Rusinek,
  3. Asiunia – Joanna Papuzińska,
  4. Mój tato szczęściarz – Joanna Papuzińska,
  5. Czy wojna jest dla dziewczyn? – Paweł Beręsewicz,
  6. Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania – Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego.

Metody pracy:

Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie zobowiązany jest do:

  • zastosowania TiK,
  • zastosowania metody projektu,
  • utrwalenia z uczniami wybranej formy wypowiedzi,
  • zorganizowania z uczniami zbiórki pieniędzy na rzecz Powstańców oraz wpłacenie ich do skarbonki wspierającej kampanię BohaterON: https://zrzutka.pl/bohateron/s/powstancy44pamietamy – można zorganizować zbiórkę i przelać całą kwotę, podając nazwę szkoły oraz miejscowość albo rozesłać link do uczniów, rodziców i nauczycieli za pośrednictwem dziennika elektronicznego (jednak wtedy koordynator zbiórki nie będzie miał informacji o zebranej kwocie). Kwoty przelane przez poszczególne szkoły nie będą publikowane – upubliczniona zostanie ostateczna kwota zebrana w ramach całego projektu. 

Formularz zgłoszeniowy:

https://forms.gle/B3fJvhdCAFy4uv2h6 (lub kliknij TUTAJ).

Nie ma ostatecznego terminu na wysłanie zgłoszenia. Dołączyć można w każdej chwili, o ile zdąży się zrealizować projekt przed datą jego zakończenia.

Realizacja projektu w formie innowacji – dokumentacja:

https://drive.google.com/drive/folders/1EntT99HSIxTHa8iLUQdft3-iEjaWdC4E?usp=sharing lub kliknij TUTAJ.

Termin realizacji projektu:

9 września 2024 – 10 stycznia 2025

Termin wysyłania sprawozdań:

do 17 stycznia 2025 (podany będzie formularz on-line).

W każdej placówce w projekcie może brać udział dowolna liczba uczniów i nauczycieli. W każdej szkole powinien zostać jednak wyznaczony jeden koordynator, który wyśle zgłoszenie, będzie odpowiadał za kontakt z organizatorem oraz uzupełni sprawozdanie z realizacji projektu.

Pod koniec projektu opublikowany zostanie arkusz do wypełnienia sprawozdań z realizacji projektu.

Kontakt e-mail: powstancy44pamietamy@gmail.com .

Nauczyciele oraz placówki otrzymają zaświadczenie za udział w projekcie (wysłane w formacie PDF do samodzielnego uzupełnienia).

Strona projektu na portalu Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063639818559

Na portalu społecznościowym Facebook została założona grupa, która jest miejscem wymiany pomysłów i doświadczeń związanych z projektem.

Zapraszam do współpracy!

Podobne posty