Omawianie lektur, doradztwo zawodowe i sztuczna inteligencja – kreatywne zadanie projektowe dla uczniów
Wielu uczniów niechętnie sięga do kanonu lektur, argumentując, że nie koresponduje on z ich życiem codziennym. Z pewnością archaiczny język oraz przestarzały niekiedy system wartości nie zachęcają współczesnej młodzieży do sięgania po narzuconą przez system edukacji książkę – zwłaszcza że po nauczaniu zdalnym Internet obfituje w streszczenia i opracowania lektur. W narzuconej bibliografii młodzież nie znajdzie przecież zagadnień związanych z technologią, mediami społecznościowymi, tolerancją czy równością płci. Lekcje języka polskiego są na szczęście rewelacyjną przestrzenią do interdyscyplinarności, dlatego warto omawiać klasyczną literaturę, pokazując jej utylitaryzm i wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia. W poniższym artykule zaprezentuję Państwu pomysł na projekt dotyczący „Pana Tadeusza”, który łączy język polski z doradztwem zawodowym oraz narzędziami sztucznej inteligencji.
Nowe ścieżki kariery w erze cyfryzacji
Na początku zajęć warto porozmawiać z uczniami, jakie mają plany zawodowe. Z pewnością w odpowiedziach padną nazwy nowych, współczesnych zawodów – np. youtuber, influencer. Warto wtedy wspomnieć o wirtualnym asystencie – zawodzie związanym z rozwojem cyfrowym. Zadaniem takiego pracownika jest między innymi przygotowywanie prezentacji i dokumentów, kontakt z klientem oraz obsługa mediów społecznościowych. Z uwagi na duże zainteresowanie uczniów światem wirtualnym zawód ten może wydawać się bardzo interesujący. Czy należy do najłatwiejszych? O tym nastolatkowie przekonają się na własnej skórze, projektując treści biznesowe dla Sędziego – właściciela agroturystyki w Soplicowie.
Grafika z tekstu
Współcześnie każda firma, aby mieć klientów, musi zaprezentować się w Internecie. Potrzebne są do tego piękne grafiki, posty w mediach społecznościowych, ciekawa oferta dla gości. Adam Mickiewicz nie poskąpił czytelnikom opisów. Warto wykorzystać je zatem do stworzenia bazy graficznej projektu. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji Canva wprowadziła funkcję „Zamień tekst w obraz”. Program nie poradzi sobie z cytatem z epopei, zatem pierwszym zadaniem uczniów będzie stworzenie takich opisów, by mógł on wygenerować oczekiwaną grafikę. Potrzebne będą zdjęcia postaci, dań, krajobrazu oraz zabytków Soplicowa i okolic.
Nowy projekt -> aplikacje -> zamień tekst w obraz
Jedna z propozycji wyglądu Soplicowa:
Budowanie marki osobistej z pomocą sztucznej inteligencji
Media społecznościowe to podstawa podczas budowania marki osobistej. Na bazie wygenerowanych grafik uczniowie będą musieli przygotować zdjęcie profilowe na konto firmowe agroturystyki oraz zdjęcie w tle, w którym pojawi się chwytliwe hasło reklamowe i oferowane usługi czy produkty. Oprócz fotografii potrzebne też będą wizytówki, ulotki informacyjne, broszura reklamowa, a nawet menu. Do stworzenia kreatywnych haseł i tekstów polecam wykorzystać ChatGPT, z kolei elementy graficzne można przygotować w odpowiednich szablonach Canvy (przed realizacją projektu warto postarać się jako nauczyciel o konto „Canva dla oświaty”, a następnie zaprosić do współpracy uczniów). Jakimi treściami młodzież zareklamuje pobyt w Soplicowie? Jakie atrakcje i menu zaproponuje odwiedzającym? Pomysły pozostawmy uczniowskiej kreatywności. Podkreślajmy jednak, że publikacje muszą być zgodne z treścią lektury.
Przykładowa ilustracja przedstawiająca Scrooge’a z „Opowieści wigilijnej” (nie chcę uczniom podpowiadać, jak mógłby wyglądać Sędzia).
Aby powiększać zasięgi, czyli docierać do coraz większego grona odbiorców, należy regularnie publikować krótkie artykuły aktywizujące odbiorców. Uczniowie nie muszą zakładać na potrzeby swojego projektu prawdziwego konta w mediach społecznościowych – zamiast tego mogą wykorzystać generatory: (Instagram, Facebook). O tym, czego będą dotyczyły posty, decydują uczniowie.
Współcześnie obraz i tekst nie wystarczą – potrzebne są jeszcze tzw. rolki, czyli krótkie filmiki. Może warto ożywić Sędziego, który opowie o swojej agroturystyce? Posłuży do tego strona Myheritage.pl – strona ożywiająca postać na obrazie (zobaczcie, jak ożywiła Ebenezera!). Dodatkowym atutem jest fakt, że bohater ilustracji nie tylko zaczyna się ruszać, ale także mówić! Sędzia może się przedstawić, osobiście zaprosić do Soplicowa, przedstawić jego walory. Gotowy projekt uczniowie pobierają w formacie mp4, a następnie wgrywają do bazy Canvy, y później w odpowiednim szablonie przygotować rolkę na Instagram (gotową ponownie pobierają w formacie mp4).
Przygotowanie na rynek pracy
Praca będzie czasochłonna i wieloaspektowa, dlatego z pewnością wykroczy poza ramy lekcyjne. W większych szkołach do działań warto zaangażować klasy równoległe, a efekty grup zaprezentować podczas wspólnej lekcji w auli.
Dzięki projektowi młodzież nie tylko utrwali treść lektury, ale też zapozna się z zawodem wirtualnego asystenta, udoskonali swoje kompetencje, zgłębi tajniki nowych technologii (które przydadzą jej się później w życiu) oraz dowie się, jak budować markę osobistą w Internecie. Praca w grupie nauczy również nastolatków organizacji, planowania, dzielenia się obowiązkami, pracy pod presją czasu – czyli kompetencji, które są obecnie wymagane od potencjalnego pracownika.
Technologia w służbie nauczyciela
Nauczycielu, jeśli chcesz wiedzieć, jak jeszcze możesz wykorzystać sztuczną inteligencję w swojej pracy, by AI była Twoim sprzymierzeńca, a nie wrogiem – zapraszam na mój kurs „Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela”. Jestem pewna, że zainspirujesz się moimi pomysłami!