„Powstańcy’44 – pamiętamy!” – inspiracje i materiały

Jeśli bierzesz udział w projekcie, a nie masz pomysłu na jego przeprowadzenie – zerknij tutaj! W tym poście będę publikowała materiały i pomysły nauczycieli z całej Polski.

Zanim skorzystasz – obejrzyj, sprawdź i podejmij decyzję, czy treści zawarte w materiałach są odpowiednie dla Twoich uczniów.

Lektury dla klas 7-8 szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych – minimum jedna do wyboru (w całości lub fragmenty):

  1. Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski,
  2. Ziele na kraterze – Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
  3. Warszawskie dzieci ’44. Prawdziwe historie dzieci w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
  4. Miłość bez jutra. Prawdziwe historie zakochanych z obozów, łagrów, więzień i gett – Agnieszka Cubała,
  5. Miłość ’44. 44 prawdziwe historie powstańczej miłości – Agnieszka Cubała,
  6. Kobiety ’44. Prawdziwe historie kobiet w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
  7. Artyści ’44 – Agnieszka Cubała,
  8. Igrzyska życia i śmierci. Sportowcy w Powstaniu Warszawskim – Agnieszka Cubała,
  9. Wolność ’44. Jaką lekcję przynosi nam dziś Powstanie Warszawskie? – Agnieszka Cubała,
  10. Zwyczajni ’44. Ludność cywilna w powstaniu warszawskim – Agnieszka Cubała,
  11. Dziewczyny z Powstania – Anna Herbich-Zychowicz,
  12. Dni walczącej Stolicy – Władysław Bartoszewski
  13. Powstanie ’44  – Norman Davies,
  14. Antygona z Charłupi Małej. Zofia z Surmińskich Dobrzańska – Maciej Rataj,
  15. Galop’44 – Monika Kowaleczko-Szumowska,
  16. Kurier z Warszawy – Jan Nowak-Jeziorański,
  17. Błyskawica. Historia Wandy Traczyk-Stawskiej – żołnierza powstania warszawskiego – Wójcik Michał,
  18. Powstanie Warszawskie. Rozpoznani – Iza Michalewicz, Maciej Piwowarczuk,
  19. Powstańcy – Magda Łucyan,
  20. Wojna chłopięca. Pamiętnik z Powstania Warszawskiego – Bohdan Hryniewicz,
  21. 2. K. K. Baczyński – poezja,
  22. Tadeusz Gajcy – poezja,
  23. Józef Szczepański „Ziutek” – poezja,
  24. Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]

lub inne teksty wybrane przez nauczyciela (autorstwa uczestnika powstania lub o tematyce powstańczej).

Lektury dla klas 4-6 szkoły podstawowej:

  1. Fajna ferajna – Monika Kowaleczko-Szumowska,
  2. Zaklęcie na „W” – Michał Rusinek,
  3. Asiunia – Joanna Papuzińska,
  4. Mój tato szczęściarz – Joanna Papuzińska,
  5. Czy wojna jest dla dziewczyn? – Paweł Beręsewicz,
  6. Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania – Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego,
  7. Kotka Brygidy – Joanna Rudniańska,
  8. Krasnale i olbrzymy – Joanna Papuzińska,
  9. Odzyskana niepodległość. 10 opowiadań z XX wieku – Grażyna Bąkiewicz Kazimierz Szymeczko Paweł Wakuła,
  10. Powstanie Warszawskie. Pierwsze dni. Interaktywne spotkanie z historią – Mital Krzysztof

Inne propozycje książkowe

  1. Taniec z Baczyńskim – Wiesław Budzyński
  2. Jedyne takie muzeum. Odzyskana pamięć o Powstaniu Warszawskim – Piotr Legutko
  3. Wspomnienia wojenne – Karolina Lanckorońska
  4. Powstanie Warszawskie w 100 przedmiotach – Przemysław Słowiński i Teresa Kowalik
  5. Pianista – Władysław Szpilman
  6. Przewodnik po powstańczej Warszawie – Jerzy S. Majewski, Tomasz Urzykowski
  7. Powstanie Warszawskie. Klub Poszukiwaczy Tajemnic – Joanna Myjak, Krzysztof Wiśniewski (kolorowanki),
  8. „Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania” – wyd. Muzeum Powstania Warszawskiego,
  9. „Powstanie warszawskie” – komiks wyd. IPN,
  10. Mały Powstaniec – Szymon Sławiński
  11. Szklane ptaki. Opowieść o miłościach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – Zyskowska Katarzyna
  12. Rzeź Woli. Zbrodnia nierozliczona – Piotr Gursztyn
  13. Płonące pustkowie. Warszawa od upadku powstania do stycznia 1945. Relacje świadków – Marcin Ludwicki
  14. Nasza powstańcza młodość. Rozmowy z bohaterami Polski Podziemnej – Małgorzata Czerwińska-Buczek
  15. Wira z Powstania. Wspomnienia – Szlachetko Danuta, Szlachetko George,
  16. Błyskawica. Historia Wandy Traczyk-Stawskiej, żołnierza powstania warszawskiego – Michał Wójcik

Obrazy, fotografie, grafiki

TiK

  • „Ulice’44” – aplikacja na telefon,
  • Canva – tworzenie plakatów, grafik,
  • klasowy Padlet ze zbiorem prac projektowych,
  • http://cardmaker.pythonanywhere.com/static/card/generator_postaci.html – generowanie kart postaci historycznych,
  • tworzenie audiobooków (czytanie wierszy, fragmentów książek, tworzenie mówionego pamiętnika z perspektywy powstańca / harcerza),
  • tworzenie filmów – o przebiegu powstania; wcielenie się w rolę dziennikarza i powstańca; nagrywanie wspomnień w roli powstańca/harcerza; o wartościach; o tym, czego nauczyli się w czasie projektu,
  • prezentacje (PowerPoint, Canva),
  • webquesty,
  • tworzenie stacji zadaniowych z kodami QR,
  • Quizizz, Kahoot,
  • projekty w Genially,
  • projektowanie symboli Warszawy i druk w drukarce 3D,
  • obróbki cyfrowe starych fotografii,
  • wykorzystanie gogli VR.

Konkursy

  • recytatorski,
  • literacki (pisanie opowiadania, wiersza, piosenki),
  • wiedzy,
  • plastyczny,
  • na prezentację multimedialną.

Formy wypowiedzi

  • opis przeżyć wewnętrznych – własnych po realizacji projektu lub wcielenie się w rolę uczestnika wydarzeń,
  • recenzja lektury,
  • kartka pocztowa do powstańca,
  • życzenia – dla powstańców, dla Tili i jej męża z okazji narodzin córki (w nawiązaniu do „Ziela na kraterze” Wańkowicza),
  • opowiadania twórcze i odtwórcze,
  • komiksy,
  • podanie – np. do dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego,
  • rozprawki i wypowiedzi argumentacyjne nt. wojny,
  • wywiady z powstańcami,
  • kartka z dziennika lub pamiętnika,
  • przemówienia i listy – do powstańców, do młodzieży,
  • dedykacja w książce,
  • referaty na tematy wskazane w projekcie,
  • podziękowania – dla powstańców, instytucji upamiętniających powstanie, dla nauczycieli,
  • scenariusze spotu reklamowego,
  • scenariusz lekcji o powstaniu,
  • zaproszenie – na koncert z okazji wybuchu powstania, na wystawę prac plastycznych o tematyce powstania,
  • interpretacja dzieła ikonicznego,

Projekty

  • lapbook,
  • leporello,
  • lektura w pudełku, pudełko historyczne,
  • rysunkowy kodeks wartości,
  • powstańcze menu,
  • ilustracje, plakaty, obrazy – do wierszy, okładki książek,
  • gazetki szkolne,
  • album – trzy Warszawy: ulice, schrony, podziemia,
  • tworzenie gier na podstawie wiedzy o powstaniu warszawskim,
  • stemple z symbolem Polski Walczącej,
  • opaski i koszulki z symbolami powstańczymi,
  • broszury i informatory muzealne,
  • makiety ukazujące fragmenty miasta,
  • symboliczny krzyż powstańca,
  • układanie szańca,
  • projektowanie strojów z czasów wojennych,
  • akcja kamyczkowa – rysowanie kotwic,
  • gazetka powstańcza,
  • notatki wizualne,
  • broszury pop-up,
  • komiksy,

Inne inicjatywy

  • debaty, dyskusje – na temat wojny, pamięci o powstaniu, współczesnych wartości,
  • spektakle i akademie szkolne, np. w okresie Zaduszek, wieczornice, noce w szkole,
  • sadzenie roślin – np. 17 kwiatów jako upamiętnienie godziny W,
  • tworzenie powstańczych dań,
  • dbanie o lokalne symbole wojenne,
  • wieczorki poetyckie,
  • spotkania – z powstańcami, harcerzami, historykami,
  • konkurs karaoke z piosenkami powstańczymi,
  • szkolne biegi na cześć powstańców,
  • szukanie uczestników powstania wśród lokalnej społeczności,
  • tworzenie własnych ekspozycji muzealnych z eksponatami, daniami, strojami, barykadami, kuchnią polową, elementami audio-wizualnymi, napisami na ścianach, wystawami,
  • wycieczki do Warszawy, wycieczki śladami postaci historycznych,
  • międzyszkolny escape room.

Materiały dla nauczycieli

Materiały wideo

Pozostałe materiały:

  • https://www.filmotekaszkolna.pl/dla-uczniow/materialy-filmoznawcze/kanal
  • Tajemnice Państwa Podziemnego „Piekło kanałów”
  • fragmenty serialu „Czas honoru: Powstanie”
  • „Miasto’44”
  • „Sierpniowe niebo. 63 dni  chwały”
  • Spektakl „Pamiętnik z powstania warszawskiego”

Materiały audio

Podobne posty

Dodaj komentarz