„Powstańcy’44 – pamiętamy!” – inspiracje i materiały
Jeśli bierzesz udział w projekcie, a nie masz pomysłu na jego przeprowadzenie – zerknij tutaj! W tym poście będę publikowała materiały i pomysły nauczycieli z całej Polski.
Zanim skorzystasz – obejrzyj, sprawdź i podejmij decyzję, czy treści zawarte w materiałach są odpowiednie dla Twoich uczniów.
Lektury dla klas 7-8 szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych – minimum jedna do wyboru (w całości lub fragmenty):
- Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski,
- Ziele na kraterze – Wańkowicz (fragmenty dotyczące Powstania Warszawskiego),
- Warszawskie dzieci ’44. Prawdziwe historie dzieci w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
- Miłość bez jutra. Prawdziwe historie zakochanych z obozów, łagrów, więzień i gett – Agnieszka Cubała,
- Miłość ’44. 44 prawdziwe historie powstańczej miłości – Agnieszka Cubała,
- Kobiety ’44. Prawdziwe historie kobiet w powstańczej Warszawie – Agnieszka Cubała,
- Artyści ’44 – Agnieszka Cubała,
- Igrzyska życia i śmierci. Sportowcy w Powstaniu Warszawskim – Agnieszka Cubała,
- Wolność ’44. Jaką lekcję przynosi nam dziś Powstanie Warszawskie? – Agnieszka Cubała,
- Zwyczajni ’44. Ludność cywilna w powstaniu warszawskim – Agnieszka Cubała,
- Dziewczyny z Powstania – Anna Herbich-Zychowicz,
- Dni walczącej Stolicy – Władysław Bartoszewski
- Powstanie ’44 – Norman Davies,
- Antygona z Charłupi Małej. Zofia z Surmińskich Dobrzańska – Maciej Rataj,
- Galop’44 – Monika Kowaleczko-Szumowska,
- Kurier z Warszawy – Jan Nowak-Jeziorański,
- Błyskawica. Historia Wandy Traczyk-Stawskiej – żołnierza powstania warszawskiego – Wójcik Michał,
- Powstanie Warszawskie. Rozpoznani – Iza Michalewicz, Maciej Piwowarczuk,
- Powstańcy – Magda Łucyan,
- Wojna chłopięca. Pamiętnik z Powstania Warszawskiego – Bohdan Hryniewicz,
- 2. K. K. Baczyński – poezja,
- Tadeusz Gajcy – poezja,
- Józef Szczepański „Ziutek” – poezja,
- Archiwum Historii Mówionej – Muzeum Powstania Warszawskiego [dostęp: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej.html]
lub inne teksty wybrane przez nauczyciela (autorstwa uczestnika powstania lub o tematyce powstańczej).
Lektury dla klas 4-6 szkoły podstawowej:
- Fajna ferajna – Monika Kowaleczko-Szumowska,
- Zaklęcie na „W” – Michał Rusinek,
- Asiunia – Joanna Papuzińska,
- Mój tato szczęściarz – Joanna Papuzińska,
- Czy wojna jest dla dziewczyn? – Paweł Beręsewicz,
- Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania – Wydawca: Muzeum Powstania Warszawskiego,
- Kotka Brygidy – Joanna Rudniańska,
- Krasnale i olbrzymy – Joanna Papuzińska,
- Odzyskana niepodległość. 10 opowiadań z XX wieku – Grażyna Bąkiewicz Kazimierz Szymeczko Paweł Wakuła,
- Powstanie Warszawskie. Pierwsze dni. Interaktywne spotkanie z historią – Mital Krzysztof
Inne propozycje książkowe
- Taniec z Baczyńskim – Wiesław Budzyński
- Jedyne takie muzeum. Odzyskana pamięć o Powstaniu Warszawskim – Piotr Legutko
- Wspomnienia wojenne – Karolina Lanckorońska
- Powstanie Warszawskie w 100 przedmiotach – Przemysław Słowiński i Teresa Kowalik
- Pianista – Władysław Szpilman
- Przewodnik po powstańczej Warszawie – Jerzy S. Majewski, Tomasz Urzykowski
- Powstanie Warszawskie. Klub Poszukiwaczy Tajemnic – Joanna Myjak, Krzysztof Wiśniewski (kolorowanki),
- „Chwaty. Kolorowanki, łamigłówki i inne zadania” – wyd. Muzeum Powstania Warszawskiego,
- „Powstanie warszawskie” – komiks wyd. IPN,
- Mały Powstaniec – Szymon Sławiński
- Szklane ptaki. Opowieść o miłościach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – Zyskowska Katarzyna
- Rzeź Woli. Zbrodnia nierozliczona – Piotr Gursztyn
- Płonące pustkowie. Warszawa od upadku powstania do stycznia 1945. Relacje świadków – Marcin Ludwicki
- Nasza powstańcza młodość. Rozmowy z bohaterami Polski Podziemnej – Małgorzata Czerwińska-Buczek
- Wira z Powstania. Wspomnienia – Szlachetko Danuta, Szlachetko George,
- Błyskawica. Historia Wandy Traczyk-Stawskiej, żołnierza powstania warszawskiego – Michał Wójcik
Obrazy, fotografie, grafiki
- Wystawa IPN „Ukradzione dzieciństwo”
- płótna Andrzeja Wróblewskiego,
- Paweł Kuczyński „Pokój”,
- Joe Scorsone, Alice Drueding „Alternatywy dla wojny”,
- Jacek Staniszewski „Wojna jest zła”,
- Justyna Krzywicka „Wojna jest zła”,
- fotografie z powstania warszawskiego,
- Muzeum Powstania Warszawskiego – fototeka,
- Album fotograficzny „Eugeniusz Lokajski BROK”
TiK
- „Ulice’44” – aplikacja na telefon,
- Canva – tworzenie plakatów, grafik,
- klasowy Padlet ze zbiorem prac projektowych,
- http://cardmaker.pythonanywhere.com/static/card/generator_postaci.html – generowanie kart postaci historycznych,
- tworzenie audiobooków (czytanie wierszy, fragmentów książek, tworzenie mówionego pamiętnika z perspektywy powstańca / harcerza),
- tworzenie filmów – o przebiegu powstania; wcielenie się w rolę dziennikarza i powstańca; nagrywanie wspomnień w roli powstańca/harcerza; o wartościach; o tym, czego nauczyli się w czasie projektu,
- prezentacje (PowerPoint, Canva),
- webquesty,
- tworzenie stacji zadaniowych z kodami QR,
- Quizizz, Kahoot,
- projekty w Genially,
- projektowanie symboli Warszawy i druk w drukarce 3D,
- obróbki cyfrowe starych fotografii,
- wykorzystanie gogli VR.
Konkursy
- recytatorski,
- literacki (pisanie opowiadania, wiersza, piosenki),
- wiedzy,
- plastyczny,
- na prezentację multimedialną.
Formy wypowiedzi
- opis przeżyć wewnętrznych – własnych po realizacji projektu lub wcielenie się w rolę uczestnika wydarzeń,
- recenzja lektury,
- kartka pocztowa do powstańca,
- życzenia – dla powstańców, dla Tili i jej męża z okazji narodzin córki (w nawiązaniu do „Ziela na kraterze” Wańkowicza),
- opowiadania twórcze i odtwórcze,
- komiksy,
- podanie – np. do dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego,
- rozprawki i wypowiedzi argumentacyjne nt. wojny,
- wywiady z powstańcami,
- kartka z dziennika lub pamiętnika,
- przemówienia i listy – do powstańców, do młodzieży,
- dedykacja w książce,
- referaty na tematy wskazane w projekcie,
- podziękowania – dla powstańców, instytucji upamiętniających powstanie, dla nauczycieli,
- scenariusze spotu reklamowego,
- scenariusz lekcji o powstaniu,
- zaproszenie – na koncert z okazji wybuchu powstania, na wystawę prac plastycznych o tematyce powstania,
- interpretacja dzieła ikonicznego,
Projekty
- lapbook,
- leporello,
- lektura w pudełku, pudełko historyczne,
- rysunkowy kodeks wartości,
- powstańcze menu,
- ilustracje, plakaty, obrazy – do wierszy, okładki książek,
- gazetki szkolne,
- album – trzy Warszawy: ulice, schrony, podziemia,
- tworzenie gier na podstawie wiedzy o powstaniu warszawskim,
- stemple z symbolem Polski Walczącej,
- opaski i koszulki z symbolami powstańczymi,
- broszury i informatory muzealne,
- makiety ukazujące fragmenty miasta,
- symboliczny krzyż powstańca,
- układanie szańca,
- projektowanie strojów z czasów wojennych,
- akcja kamyczkowa – rysowanie kotwic,
- gazetka powstańcza,
- notatki wizualne,
- broszury pop-up,
- komiksy,
Inne inicjatywy
- debaty, dyskusje – na temat wojny, pamięci o powstaniu, współczesnych wartości,
- spektakle i akademie szkolne, np. w okresie Zaduszek, wieczornice, noce w szkole,
- sadzenie roślin – np. 17 kwiatów jako upamiętnienie godziny W,
- tworzenie powstańczych dań,
- dbanie o lokalne symbole wojenne,
- wieczorki poetyckie,
- spotkania – z powstańcami, harcerzami, historykami,
- konkurs karaoke z piosenkami powstańczymi,
- szkolne biegi na cześć powstańców,
- szukanie uczestników powstania wśród lokalnej społeczności,
- tworzenie własnych ekspozycji muzealnych z eksponatami, daniami, strojami, barykadami, kuchnią polową, elementami audio-wizualnymi, napisami na ścianach, wystawami,
- wycieczki do Warszawy, wycieczki śladami postaci historycznych,
- międzyszkolny escape room.
Materiały dla nauczycieli
- „W godzinę śmierci naszej” – prezentacja IBE,
- Kino Szkoła – edukacja patriotyczna,
- kalendarium, kalendarium dzieje.pl,
- zasoby Muzeum Powstania Warszawskiego,
- mój webquest „Żywność w czasie powstania„,
- BohaterON w Twojej szkole – materiały,
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna,
- Instytut Pamięci Narodowej, np. seria „Opowiedziane„,
- scenariusze lekcji do filmu „Sierpniowe niebo”,
- https://popkulturowcy.pl/2023/11/11/powstanie-warszawskie-w-popkulturze/
Materiały wideo
Pozostałe materiały:
- https://www.filmotekaszkolna.pl/dla-uczniow/materialy-filmoznawcze/kanal
- Tajemnice Państwa Podziemnego „Piekło kanałów”
- fragmenty serialu „Czas honoru: Powstanie”
- „Miasto’44”
- „Sierpniowe niebo. 63 dni chwały”
- Spektakl „Pamiętnik z powstania warszawskiego”
Materiały audio
- materiały Polskiego Radia,